.... مــــدیـــران بخـــوانـــنـــد ....

جدیدترین مقالات و نکات مهم مدیریتی برای مدیران امروز و فردای ایران زمین

.... مــــدیـــران بخـــوانـــنـــد ....

جدیدترین مقالات و نکات مهم مدیریتی برای مدیران امروز و فردای ایران زمین

۱۰ نکته در رفتار با کارکنان مسن

 ۱۰نکته در رفتار با کارکنان مسن

 

۱ - برایشان انگیزه ایجاد کنید 

یکی از وظایف کلیدی مدیران، ایجاد انگیزه برای کارکنان است. نقاط تحریک‌ انگیز سالخوردگان از همکاران جوانترشان متفاوت است. فرصت پیشرفت کار چندان انگیزه‌ای برای آنها ایجاد نمی‌کند. اما درست انجام دادن کار مهم است. 


۲- برای تجربیات زندگی آنها ارزش قائل شوید 

کارکنان سالخورده شما دنیادیده‌ترند. چیزهای زیادی دیده‌اند و کارهای زیادی انجام داده‌اند. ارزش تجربیاتشان را بدانید. از آنها  بیاموزید. کارکنان جوان‌تر را تشویق کنید که از پیرترها بیاموزند. 


۳- اختلاف سنی را همیشه مدنظر داشته باشید 

هرگز با مدیر ۳۵ ساله مثل مدیری که ۲۱ساله است و به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده رفتار ‌نکنید. این ۱۴ سال اختلاف سن در مورد کارمندان شما هم می‌تواند صادق باشد. کارگر ۵۰ساله و کارگر ۶۵ساله یقینا هدف‌ها و نیازهای متفاوتی دارند. یک کارفرما، لازم است بداند که گروهی از کارمندان سالخورده آماده بازنشستگی هستند ( ۵۵-۶۲)ساله، گروهی بازنشسته تلفی میشوند. اما هنوز مشغول به کارند ( ۷۰-۶۲) و پیرترها که می‌خواهند همچنان در صحنه باشند و نیاز به کار دارند (بالای ۷۰سال). هرکدام از این گروه‌های سنی، رفتار و مدیریت خاص خودشان را می‌خواهندومیطلبد. 


۴ - ارتباط بیشترفکر نکنید سالخورده‌ترها همه چیز را می‌دانند و انتظارات بالایی از آنها نداشته باشید. 

 سابقه ذهنی آنها دقیقا شبیه شما نیست. کاری که از آنها می‌خواهید دقیقا شفاف و واضح بر ایشان شرح دهید و نحوه تکمیل کار را بگویید. «حواست به کار باشد» کافی نیست. این‌طور بگویید:‌ از شما می‌خواهم که بودجه موسسه در سال مالی آینده را محاسبه نمایید. اعداد و ارقام سال پیش را به کار ببرید و ۱۰درصد به هرکدام بیافزاید به جز هزینه آموزش که ۱۵درصد می‌شود. برای ‌شنبه آن را لازم دارم.متشکرم. 


 ۵- همه فرضیات خود را دور بریزید
ممکن است فکر کنید، کارکنان سالخورده سخت‌کوش‌ترند یا اینکه به سختی می‌توان به آنها آموزش داد. از کلیشه‌های ذهنی خود دوری کنید. کارکنان سالخورده شما هم مثل هرکدام از کارکنان دیگر، یک انسان مستقل هستند. با آنها مثل سایرین رفتار کنید. 


۶- از آنها به عنوان مربی و مشاور استفاده کنید 

به آنها اجازه دهید کارکنان جوان را تعلیم دهند و تشویق کنند. اکثر پرسنل سالخورده دریای دانش حرفه‌ای هستند که مایلند آن را به دیگران بیاموزند. این فرصت را به آنها بدهید تا خواسته‌شان را عملی کنند و در نتیجه مجموعه شما از سود آن بهره‌مند خواهد شد.  

  

 ۷- لازم نیست حتما ادای رییس‌ها را درآورید 

کارکنان سالخورده به مرور و سلسله مراتبی در اجتماع رشد کرده‌اند. آنها می‌دانند که شما رییس هستید. برخی از آنها در بعضی مقاطع رییس بوده‌اند. سعی کنید کل مجموعه را رهبری کنید و وقت خود را با تظاهر به ریاست  تلف نکنید. به هر صورت روی آنها اثر ندارد. همه انها این تظاهرها و رییس‌ها را قبلا زیاد دیده‌اند. 

  

 ۸- آنها هم نیاز به آموزش دارند
کارکنان سالخورده هم به اندازه کارکنان جوان احتیاج به آموزش دارند، همان مقدار زمان و همان مقدار آموزش، موضوع آموزش ممکن است متفاوت باشد اما نیاز به آموزش برابر است. هرگز فکر نکنید که کارکنان سالخورده نیاز به آموزش ندارند، آنها هم به اندازه همکاران جوانشان پذیرای آموزش هستند 

  

۹-امنیت آنها را تامین نمایید 

کارگران سالخورده از کارگران جوان بیشتر نیاز به سوددهی کارشان دارند. نیاز به مراقبت‌های پزشکی، مراقبت‌های بینایی و برنامه‌ریزی مالی دارند. بررسی کنید آیا شرکت شما جوابگوی نیازهای آنها هست یا خیر. 


۱۰- انعطاف‌پذیر باشید
کارکنان سالخورده شما به نسبت رده سنی‌شان  ممکن است در هفته نیاز به ساعت کار متغیر داشته باشند. با آنهایی که نیاز دارند، موافقت کنید و نرمش نشان دهید. شما به دانش‌ و مهارت حرفه‌ای آنها نیاز دارید. پس کاری کنید که همیشه آن مهارت‌ها را در اختیار داشته باشید. این بدان معنی نیست که همه پرسنل سالخورده نیاز به ساعت کار کمتر دارند و بخواهند زودتر به خانه بروند. برخی از آنها ممکن است بخواهند مثل گذشته همچنان سخت و به همان مدت زمان قبل کار کنند.

۳۵ نکته در آغاز و تعیین نام یک کسب و کار جدید

۳۵ نکته در آغاز و تعیین نام یک کسب و کار جدید  

۱- بزر گ بیندیشید ولی با یک کار کوچک آغاز کنید. 


۲- قبل از آغاز یک کسب و کار باید مطمئن شوید که مفهومی که در ذهن دارید قابل اجراست. بهتر است ابتدا یک نمونه کار انجام دهید و نتیجه را ارزیابی کنید. بیندیشید که چگونه میتوانید تئوری خود را در یک مقیاس کوچک بیازمائید، قبل از اینکه متعهد کاری بزرگ از قبیل قرارداد رهن و یا خرید مکان شوید.

۳- اگر حتی بتوانید حداقل یک مشتری پیدا کنید و به شما ثابت شد که طرح مورد نظرتان قابل اجراست این شانس را دارید که این موفقیت ،دفعات دیگری نیز برایتان تکرار گردد. 


۴- با بودجه محدود کار کنید. اگر تجهیزات قدیمی‌تان قابل استفاده هستند، تجهیزات جدید تهیه نکنید. معامله پایاپای بهترین روش تهیه تجهیزات مورد نظرتان است. 


۵- بدون داشتن یک طرح کسب و کار جامع که حاوی کلیه جزئیات باشد به آغاز یک کسب و کار جدید مبادرت نورزید. 


۶- یک حسابدار می‌تواند به شما در مسائلی نظیر گردش نقدینگی، نقطه سربه سر و صورت سود و زیان کمک کند. 


۷- بانکها به مراتب ارزان‌تر از شرکا هستند و مشکل کمتری نیز در مواجهه با آنها دارید.داشتن یک شریک مانند ازدواج بدون وجود عشق است. زندگی شما در اینصورت از آن خودتان نخواهد بود. البته به یاد داشته باشید که آغاز یک کسب و کار با یک شریک بی‌نهایت بهتر از عدم آغاز یک کسب و کار است. 


۸- وقتی یک شریک دارید باید به نظرات اونیز توجه کنید. در شراکت بدون رسیدن به توافق لازم هر تلاشی به بن بست خواهید رسید. 


۹- مسئله دیگر، مدیر عامل بودن و داشتن رای اکثریت است. این دلیل دیگری است که آگاه باشید هیچ‌گاه بیش از ۴۹ درصد از سهام شرکت خود را واگذار نکنید، البته اگر تمایل دارید که کنترل اوضاع به دست خودتان باشد!! 


۱۰- آیا برای کسب و کار شما بازار وجود دارد؟ وسعت این بازار چقدر است؟
تحقیقات بازار بسیار مهم و اساسی است. بهتر است به جای ایجاد بازار جدید، بازارهای موجود را پیدا کنید. 


۱۱- اگر در این بازار رقیبی ندارید و یا رقابت محدودی وجود دارد، هشیار باشید. ممکن است به واقع بازاری وجود نداشته باشد! به عبارت دیگر ممکن است روی یک محصول خاص دست گذاشته باشید که تا کنون شناخته نشده است. 


۱۲- قبل از آغاز یک کسب و کار، با یک مشاور، وکیل، واسطه بیمه و یا مدیر بانک مشورت نمائید. مشاوره بانک مجانی است. مشاوره اولیه با مشاوران حرفه‌ای نیز مجانی است. اما قبل از هر اقدامی پرسش نمائید.

13- عموما بهترین کسب و کاری که می توانید انتخابی گوید: شما میتوانید در هر زمینه کسب و کار و یا صنعت جدید از طریق خواندن کتاب متخصصین آن فن، حتی برای یک ساعت در روز نیز میتونانید عملا تجربه کسب نمایید. حتی بیشتر از آن نیز میتوانید مطالعه کنید زیرا هرچه بیشتر مطالعه کنید، مغز اطلاعات جدید را بهتر از اطلاعات جزیی و آسان در ک میکند. تکرار با فاصله ،یک روش موثر در یادگیری موثر و اثبات شده است.

14- حتی اگر فکر میکنید که برای آغاز کسب و کاری که در ذهن دارید به تجربه عملی نیاز دارید میتوانید مدتی را برای یکی از رقبای خود کار کنید. حتی میتوانید نیمه وقت کار کنید. هرچه برایتان مفید است یاد بگیرید و در عین حال مزد نیز دریافت کنید. البته بهتر است قبل از امضای قرارداد مربوط به انجام فعالیتهای محرمانه از آنجا بروید زیرا ممکن است علیه شما شکایت کنند!

15- به همان سرعتی که دارایی شما افزایش می یابد، باید هدفتان این باشد که خود نیز توسعه پیدا کنید و از یک صاحب کسب و کار/ مجری به یک صاحب کسب و کار/مدیر تبدیل شوید.

16- هیچ وقت نباید کسب و کاری را با این هدف که کلیه امور را خود رتق و فتق کنید آغاز نمایید. این کار درست مانند این است که کار خود را با پول بخرید.

17- اگر بخواهید هر کاری را خودتان انجام دهید عملی نیست. باید یاد بگیرید که تفویض اختیار کنید. باید افراد با انگیزه ای را بکار بگیرید که حتی از شما باهوشتر و زیرک تر باشند. به آنها استانداردهای بالای خود را بیاموزید و در حالیکه آنها اغلب کارها را انجام میدهند بر آنها نظارت داشته باشید.

18- انتخاب یک نام تجاری مناسب، برای موفقیت شما بسیار حایز اهمیت است. بعد از سالها تجربه در تبلیغات و بازاریابی، پیشنهاداتی که در این مورد به شما ارایه میکنم به شرح زیر میباشد:

19- نام شما نباید مشابه نام رقبایتان و یا نزدیک به آن باشد زیرا اولا مشتریان سردرگم میشوند و به آسانی شما را پیدا نمیکنند و ثانیا ممکن است مورد شکایت شرکتهای رقیب واقع شوید.

20-هرچقدر اسم شرکت کوتاهتر باشد، به یاد ماندنی تر خواهد بود.

21- اسم باید به آسانی هجی شود و به وضوح قابل تلفظ باشد.

22- اسم شما باید تبلیغی باشد برای آنچه میخواهید انجام دهید. کسب و کارهایی که نام صاحبان خود را دارند تنها در صورتی موفقند که این اسم برای دیگران آشنا باشد و یا مرادف یک محصول و یا خدمت شناخته شده باشد.

23- نباید نام شما به نام شرکت ثبت شده دیگری تجاوز کند.

24- نام شما باید متمایز و در ارتباط با تصویری باشد که مایلید از کسب و کار خود ارایه دهید. برای نمونه اگر شما خدمات نظافت منازل را انجام میدهید انتخاب نام سویس منازل APHRODITE (به معنای عشق وزیبایی) کاملا نامناسب است و در عوض نام خدمات منازل Spicand Span ( به معنای نو و ترو تمیز) بسیار مناسب خواهد بود.

25- با توجه به ثبت اسم شرکت شما در کتاب زرد اگر اسم شما با اولین حروف الفبا آغاز شود در صدر لیست شرکتها قرار خواهید گرفت.

26- شاید شما دوست داشته باشید نام شهر و یا شهرستان خود را بخشی از نام شرکت خود قرار دهید.

27- دلیل دیگری که نام کوچک خود را در نام کسب و کارتان مورد استفاده قرار ندهید، این است که در اذهان مشتریانتان تبعیض ایجاد میکنید و آنها به دنبال شما میگردند و در حالیکه سایر همکارانتان بیکار نشسته­اند کار فراوان روی سر شما ریخته میشود.

28- همچنین زمانی که تمایل به فروش و یا واگذاری کسب و کار خود دارید در صورتی که نام کسب و کارتان، اسم کوچک شما باشد، به قیمتی پایین تر از زمانی که یک نام تجاری مناسب داشته باشد به فروش میرسد.

29- تعیین نام مناسب به این روش انجام میشود:
یک جلسه هم اندیشی با روش طوفان مغزی (brain storming ) تشکیل دهید. نام های مناسبی را که به ذهنتان می­آید بنویسید، حتی اگر مسخره به نظر آیند. در این مرحله کمیت بیش از کیفیت اهمیت دارد. این رویه باید منجر به تولید حداقل 100 اسم گردد.

30- در این مرحله به تسویه فهرست اسامی و حذف نام های نا مناسب بپردازید تا به 6 الی 7 نام برسید. به ارتباطات فکری مردم نیز بیندیشید و اینکه اغلب انها کدام اسم را ترجیح میدهند. این لیست را به دوستان و انجمن­های حرفه­ای که به قضاوت آنها اطمینان دارید نشان دهید و نظر آنها را بخواهید. همچنین دلیل انها را از انتخاب این اسم بپرسید. در نهایت، خودتان تصمیم بگیرید زیرا شما رییس هستید و تصمیم نهایی با شماست چون کسب و کار متعلق به شماست.

31- سپس به کتاب راهنمای آنلاین و آفلاین مراجعه کنید تا ببینید که آیا اسم منتخب شما وجود دارد یا خیر.

32-همچنین در اینترنت شناسه های " .com " را جستجو کنید تا بدانید که آیا نام مورد نظر شما در اینترنت وجود دارد؟ به یاد داشته باشید که " .com " به " .net " ارجحیت دارد.

33- قبل از هزینه کردن هر مبلغی برای تبلیغات، توضیح مختصری در مورد کسب و کار جدیدتان بنویسید و برای رسانه­های معتبر بفرستید.

34- نهایتا هر کارآفرین باید به یاد داشته باشد که اغلب کالاها و خدمات به خودی خود به فروش نمیروند. شاخص ویژه­ای برای این مطلب وجود دارد. اقتصاد دانی با نام ویافردو پارتو قاعده­ای را به عنوان یک اصل ارایه داده است که به قانون 20-80 معروف است. این اصل بیانگر این مطلب است که اگر 20% از کسب و کارها به ارایه خدمات مشغول باشند، 80% دیگر درگیر خدمات فروش و تبلیغات هستند. 


35- بنابراین بهتر است به مطالعه موردی در مورد روش­های تبلیغات و فروش برای کسب و کار خود بپردازید.

نامه یک پدر به آموزگار پسرش

نامه یک پدر به آموزگار پسرش

 

  او باید بداند که همه مردم عادل و صادق نیستند، اما به پسرم بیاموزید که به ازای هر شیاد، انسان صدیقی هم وجود دارد. به او بیاموزید به ازای هر سیاستمدار خودخواه، رهبر جوانمردی هم یافت می‌شود. به او بیاموزید که در ازای هر دشمن ، دوستی هم هست.

 

می‌دانم که وقت می‌گیرد اما به او بیاموزید اگر با کار و زحمت خویش یک دلار کاسبی کند بهتر از آن است که جایی روی زمین پنج دلار بیابد. به او بیاموزید که از باختن پند بگیرد و از پیروز شدن لذت ببرد. او را از غبطه خوردن برحذر دارید. به او نقش و تأثیر مهم خندیدن را یاد‌آور شوید.

 

اگر می‌توانید به او نقش مؤثر کتاب در زندگی را آموزش دهید. به او بگویید تعمق کند، به پرندگان در حال پرواز در دل آسمان دقیق شود. به گل‌های درون باغچه و به زنبورها که در هوا پرواز می‌کنند، دقیق شود.

 

به پسرم بیاموزید که در مدرسه بهتر این است مردود شود اما با تقلب به قبولی نرسد. به پسرم یاد بدهید با ملایم‌ها، ملایم و با گردن‌کش‌ها ، گردن‌کش باشد. به او بگویید به عقایدش ایمان داشته باشد حتی اگر همه بر خلاف او حرف بزنند.

 

به پسرم یاد بدهید که همه حرف‌ها را بشنود و سخنی را که به نظرش درست می‌رسد انتخاب کند. 

 

ارزش‌های زندگی را به پسرم آموزش دهید.

 

اگر می‌توانید به پسرم یاد بدهید که در اوج اندوه تبسم کند. به او بیاموزید که از اشک ریختن خجالت نکشد.

 

به او بیاموزید که می‌تواند برای فکر شعورش مبلغی تعیین کند، اما قیمت گذاری برای دل بی‌معناست!

 

به او بگویید که تسلیم هیاهو نشود و اگر خود را بر حق می‌داند پای سخنش بایستد و با تمام قوا بجنگد.

 

در کار تدریس با پسرم ملایمت به خرج دهید، اما از او یک نازپرورده نسازید. بگذارید که او شجاع باشد، به او بیاموزید که به مردم اعتقاد داشته باشد.


و دونکته به یادگار:

 

-در نبرد بین روزهای سخت و انسان های سخت این انسان های سخت هستند که می مانند نه روز های سخت .

 

-زندگی شبیه یک پیانو می مونه که کلیدای سفید نماد شادی و کلیدا مشکی نمادغمه تنها هنگامی پیانو نواخته میشه  که هر دوتا کلید با هم زده بشن 

چگونه جای مناسب کارمند جدید را تشخیص دهیم

 لطیفه : «چگونه جای مناسب برای کارمند جدید را تشخیص دهیم؟»

 

برای جایابی کارکنان جدید، مراحل زیر را اجرا کنید: 

1. 400 آجر را در اتاقی بسته بگذار.

2. کارمندان جدید را در اتاق بگذار و در را ببند.

3- آنها را ترک کن و بعد از 6 ساعت برگرد.

4- سپس موقعیت ها را تجزیه تحلیل کن:  

الف: اگر آنها در حال شمردن آجرها هستند، آنها را در بخش حسابداری بگذار.  

ب: اگر آنها برای دومین بار در حال شمردن آجرها هستند، آنها را در بخش ممیزی بگذار. 

پ: اگر آنها همه اتاق را با آجرها آشفته کرده اند،(گند زده اند) آنها را در بخش مهندسی بگذار.  

ت: اگر آنها آجرها را به طرز فوق العاده ای مرتب کرده اند آنها را در بخش برنامه ریزی بگذار.  

ث: اگر آنها آجرها را به سمت یکدیگر پرتاب می کنند آنها را در بخش اداری بگذار. 

ج: اگر خواب هستند، آنها را در بخش حراست بگذار.  

چ: اگر آنها آجرها را تکه تکه کرده اند آنها را در قسمت فناوری اطلاعات بگذار.  

ح: اگر آنها بی کار نشسته اند، آنها را در قسمت نیروی انسانی بگذار.  

خ: اگر آنها سعی می کنند با آجرها ترکیب های مختلفی ایجاد کنند و مدام جستجوی بیشتری می کنند ولی هنوز یک آجر را هم تکان نداده اند، آنها را در قسمت حقوق و دستمزد بگذار.  

د: اگر آنها اتاق را ترک کرده اند آنها را در قسمت بازاریابی بگذار. 

ذ: اگر آنها به بیرون پنچره خیره شده اند، آنها را در قسمت برنامه ریزی استراتژیک بگذار.  

ر: اگر آنها با یکدیگر در حال حرف زدن هستند، بدون هیچ نشانه ای از تکان خوردن آجرها، به آنها تبریک بگو و آنها را در قسمت مدیریت ارشد قرار بده! 

مدیریت خوب باید آگاهی کامل از توانایی های اعضای تیم و موقعیت های سازمان داشته باشد. مشکلاتی که در قسمت های مختلف یک سازمان وجود دارد ممکن است ناشی ازقرار نگرفتن افراد لایق در پست های مشخص شده سازمان باشد. مشکلات وکاستی هایی که در پست های مختلف وجود دارد که ناشناخته مانده اند به طوری که ممکن است برای عموم نیز عادی جلوه کند. گاهی اوقات همین مشکلات عادی موجب اتلاف وقت ارباب رجوع میشود به طوری که در بسیاری ازموارد موجب بر هم خوردن نظم سازمان می شود. افراد عهده دار پست ها و نحوه کارکرد آنها باید مورد بازبینی قرار گیرند. خلأ ناشی از مهندسی مجدد در بسیاری از سازمان های کشور حس میشود که خود ناشی از نبود مدیریت کیفیت در نحوه عملکرد عوامل اجرایی سازمان است. اگر سازمان خود این وظیفه را بر عهده گیرد در کارکنان سازمان این تفکر بوجود می آید که کوچکترین عمل مثبت ومنفی آنها از چشم مدیریت دور نیست و خود این طرز تفکر موجب پیشرفت سازمان می شود به طوری که بحث مشتری مداری نیز خود به خود حل می شود.

دیگر رویکردهای خلاقیت شناختی مبتنی بر TRIZ

دیگر رویکردهای خلاقیت شناختی مبتنی بر TRIZ 

      با استفاده از اصول و مفاهیم TRIZ و توسعه تحلیل های مبتنی بر آن، رویکردهای خلاقیت شناختی خلاصه شده یا تعمیم یافته تر دیگری مانند موارد زیر حاصل شده است و این روند تکاملی همچنان ادامه دارد.

۱ -  رویکرد خلاقیت شناختی USIT :
رویکرد ساده شده و عصاره ای از TRIZ (ارائه شده توسط سیکافوس در شرکت فورد) به معنی تفکر ابداعانه ساختار یافته یکپارچه.

۲ -  رویکرد خلاقیت شناسی AZIT (با واژگان روسی و به انگلیسیASIT ) :
به معنی تفکر ابداعانه نظام یافته پیشرفته.

۳ - رویکرد خلاقیت شناسی TRTS (با واژگان روسی و انگلیسی TDTS) : 

به معنی نظریه رشد و توسعه نظام های فنی.

۴ -  رویکرد خلاقیت شناختی TRTL ( با واژگان روسی و به انگلیسی TDCP) : 

به معنی نظریه رشد و توسعه افراد خلاق.
 

۵ - رویکرد خلاقیت شناختی TTVC : 

به معنی نظریه جامع برای خلاقیت چند جانبه.

۶ - رویکرد خلاقیت شناختی OTSM (با واژگان روسی و به انگلیسی GTST) : 

به معنی نظریه عمومی تفکر قوی.